Brukernavnet finnes fra før?
Last updated
Last updated
Vi får en del henvendelser hvor man skal opprette en bruker, men får beskjed om at brukernavnet/e-postadressen allerede er i bruk. Selv om man ikke finner brukeren i systemet vil denne beskjeden bety at han/hun på et eller annet tidspunkt har vært registrert i OLKWEB tidligere. Dette kan enkelt sjekkes opp i "personregistrert" under navnet ditt oppe til høyre. Dersom du søker på e-posten vil den personen som benytter e-posten i systemet vises, selv om han/hun er avsluttet.
Dersom du ønsker å registrere denne personen på nytt i OLKWEB, kan du gjøre det ved å gå til opprettingen av ny lærling eller ny ansatt, og velge " "Bruk eksisterende person" ved oppretting. Da kan du enkelt søke opp navnet eller e-posten til vedkommende, og registrere manglende data som vanlig.
Søk opp eksisterende person ved oppretting av lærling:
Velg å bruke eksisterende lærling. Før du søker opp vedkommende:
Søk opp eksisterende person ved oppretting av ansatt:
Dersom du ikke får endret brukernavn på en person, fordi du får beskjed om at brukernavnet finnes må du gå til Personregisteret. Søk opp enten navnet på personen du ønsker å endre brukernavn på, eller det brukernavnet du ønsker å endre det til (som står finnes). Klikk deg inn på den brukeren som har brukernavnet i dag. Dersom det feks står "Brukeren har ingen systemrolle i OLKWEB" på profilen, betyr det at det har blitt opprettet en ufullstendig bruker en gang tidligere. Da kan du gå på "Endre personalia", og i e-post-feltet endre adressen ved å feks legge på "_deaktivert" bak adressen. Da frigjøres den opprinnelige e-posten og den kan benyttes på andre brukere.