Opprette bedrift
Last updated
Was this helpful?
Last updated
Was this helpful?
Oppretting av bedrift skjer på i en stegvis prosess, slik som lærlingopprettingen. Det registreres først informasjon på bedriften, deretter opprettes en ansatt i bedriften, før man legger til fag, og setter en eventuell medlemsperiode.
I steg 1 er det grunnleggende informasjon om bedriften som registreres. Det er i hovedsak kun navnet på bedriften som er obligatorisk, men vi anbefaler knytte minst en e-post, eventuelt et telefonnummer i tillegg til dette. «Publiser på hjemmeside» må være huket av dersom man ønsker å vise bedriften i medlemsbedriftslisten på hjemmesiden (for de som har hjemmeside via Innit), og dersom man ønsker at bedriften skal være synlig i Aspirant (søknadsmodulen som er knyttet til OLKWEB).
I steg 2 registereres en ansatt. Her vil man først bli foreslått å bruke en person som allerede finnes i systemet. Dersom man ikke ønsker dette/vedkommende ikke finnes fra før klikker man på "+ Opprett ny ansatt".
For de som benytter Aspirant, eller medlemsbedriftslisten på hjemmesiden sin vil både lærefag, antall ledige læreplasser og merknad gjenspeiles der.
Siste steg i opprettelsen er å knytte på en medlemsperiode. Man kan ha en løpende medlemsperiode, dette gjøres ved å la sluttdato stå tom. Medlemsperiode/ikke medlemsperiode kan ha betydning for tilskuddet.
Neste steg er å knytte lærefag opp mot bedriften. Her kan man bare velge ett lærefag, dersom man ønsker knytte flere lærefag mot bedriften kan man gjøre det senere. Dette er